گزارش بازار دوشنبه ۱۸مرداد ۸۹
امروز هم به خیر گذشت…
گزارش بازار – بتاسهم – ۱۸:۵۵ امروز ، دوشنبه ، ۱۸ مردادماه ، گویا بازهم چشمان بازار تاب استراحت نداشت و دوباره این دونده بیچاره را برای دویدن بیدار کرده اند . حال حقیقی بیدار کرد یا حقوقی سوالی است که همه این روز ها از خود میپرسند اما به نظر میرسد که حقوقی هادر برخی از نماد ها دست به کار شده اند تا فیلم رشد سرعت این رونده را به دیگران نشان داده و برای آنها رجز خوانی کنند .
بازار امروز هم خبری از ریزش و استراحت نداشت و حتی مثبت تراز روز های قبل کار خود را دنبال می کرد . حقوقی ها هم که منتظر فرصت هستند و در یک برگشت این چنین بلافاصله مجدداً با امواج های کوتاه و بلند همراهی کرده و سوار شرکت ها می شوند . نکته بسیار جالب دیگر بی ثباتی صفوف خرید است که در شرکت های بزرگ دیده می شود و این سیاست خود باعث رشد حجم معامالات و افزایش شاخص شده است . وقتی در نمادی مانند مپنا چنین حجمی داد و ستد شده و از سهم حمایت می شود بی شک چیزی نمی تواند جز یه حمایت استراتژیک از بازارو سهم باشد که کل بازاررا تحت تاثیر قرار داده و مثبت می نماید .
به هر حال بازار دوباره به روندی بازگشت که همه منتظرش بودند که البته یکی از اهرمهای فشار بر مثبت شدن برخی نماد ها یعنی معامله پارسیان کمی کم رنگ شده و ممکن است فردا شاهد وارفتگی برخی ازاین نماد ها باشیم .
در جمع بندی باید گفت که امروز شاخص با رشدی ۴۸ واحدی در محدوده ۱۶۶۷۴ واحد قرار گرفت تا همه منتظر خبر فوق العاده بعدی برای رسیدن او به ۱۷ هزار باشند . امروز دو نماد مپنا و ایران خودرو تاثیر گذاران مثبت بر شاخص بوده که وزن مپنا بسیار سنگین تر بود .
اما به سراغ حاشیه های بازار میروم که از دنیای سیاست خبر خاصی به گوش نمیرسد جز این که اعلام شده ایران حاضر به مذاکره خواهد بود که البته از سوی ما مدام اعلام می شود اما طرف مقابل جوابی نمی دهد که این جای نگرانی دارد .
در اوضاع داخلی اقتصادی نیز دمیدن بر طبل طرح تحول اغازشده و شنیده ها از دراوردن کت و هل دادن ماشین اقتصاد و اجرا شدن طرح تحول در نیمه دوم سال حکایت دارد . در بازار داخل نیز عرضه بیمه دانا نقل محافل شده و احتمالاً هفته بعد دعوا بر سر تخصیص این سهم بالا می گیرد .
اما بازار های جهانی نیز امروز وضعیت جالب توجهی داشت و با رشد اندک خود و عدم ریزش باعث شد تا بستر مثبت برای برخی از نماد ها فراهم شود . امروزدر حالی بازار را به پایان بردیم که مس در سطح ۷۴۰۰ دلار و روی هم به ۲۱۰۰ دلار نزدیک شده بود سایر فلزات نیز با رشد کار خود را آغاز کردند و گفته می شود بیلت هم خوش ذوق ظاهر شده و احتمالاً فردا سنگ آهنی ها خوشحال باشند .
قیمت نفت هم بین ۸۱و ۸۲ دلار قرار دارد و به نظر میرسد درهمین محدوده نوسان کند . رشد قیمت ها هم به سود بازار سوت می زند و این خود بزرگترین نکته مثبت بازار این روزهاست که حامی کروات زده و چشم آبی بدون جیره و مواجب از ان حمایت می کند .
امادر بازار چه خبر بود ؟
باز هم بازی پارسیان!
ما چند بار باید شاهد بازی ایران خودرو با سهام پارسیان باشیم خدا می دانند . مدت هاست شایعه فروش سهام این شرکت به طور جدی در بازار مطرح می شود و جنب و جوشی عجیب دربازارو این نماد ها در میگردو سرمایه گذاری سمند و چند شرکت دیگر نیز بسیار فعال می شوند اما پس از بازدهی ۱۰ الی ۱۵% مدیری ازاین مجموعه پیدا شده این ماجرا را تکذیب می کند البته نه تکذیب قطعی بلکه تکذیبی که فردا هم بتواند ان را تکذیب کرد!! این سناریویی است که مدت هاست برپرده گروه ایران خودرو شکل گرفته است و امروز آخرین لحظه های ان ر ا باعرضه سنگین برخی از نماد ها از جمله ایران خودرو ،ایران خودرو دیزل و برخی نماد های دیگر شاهد بودیم . که گفته می شود باز هم سرمایه گذاری سمند در پیشانی عرضه کنندگان بوده است ! به هر حال احتمالاً فردا اگر گروه وابسته به ایران خودرو مثبت هم باشد مثبت ان چندان جالب توجه نیست .
در زامیاد که در مورد ا و نیز امروز تحلیل تکنیکالی ارائه شد به نظر میرسد که محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ برای شرکت بسیار حساس و طاقت فرسا باشد که عرضه جدی را به همراه خواهد داشت .
دراین گروه دو خبر قابل توجه است اول این که شنیده شده درخواست معامله عمده بهمن و سایپا و تدارکات این معامله به بورس ارسال شده و به زودی مقدمات ان فراهم می شود که همین موضوع امروز غدیر را به خوبی بلند کرد ! از سویی دیگر فردا عصر مجمع سایپا خواهد بود که او نیز تاثیر بسزایی بر بازار خواهد داشت . امروز رنا بازگشایی شد که صف خرید او نیز از همین بابت است و اگر فردا را دوام بیاورد احتمالاً ابتدای وقت چهارشنبه برای تعدیل متوقف می شود .
مپنا ۴۰۴ !
امروز مپنا بود که نوسان قابل توجهی را با کمک برخی از حقوقی ها که گفته می شود مهر اقتصاد هم جز انها بوده و برخی هم کارکنان مپنا را دخیل می دانند رقم زد و با بیش از ۱۲ میلیون معامله خرده سهامداران فروشنده در این محدوده را مرخص کرده و با صف خرید قیمت های ۴۰۴ به کار خود پایان داد . دراین گروه فاراک نیز پس از یک دور استراحت منفی دیروز امروز با حداکثر رشد قیمت در ۱۷۶ تومان با صف خرید مواجه بود . که البته فردا و به طور کلی با نزدیک شدن به ۱۸۵۰ عرضه او نیز بیشتر خواهد بود . در آذراب نیز احتمالاً فردا درگیر مرزهای فعلی خواهد بود . همه دراین گروه منتظر ورود صدرا هستند به خصوص دو شرکت فاذر و فاراک . دراین گروه امروز حفاری شمال باردیگر شانس خودرابرای گذر از ۲۷۰۰ امتحان کرد که فقط برای لحظاتی موفق به شکست آن شد و در پایان در محدوده ۲۶۷ قرار گرفت . گفته می شود این سهم در مرز ۲۷۵۰ تا ۲۸۰۰ به شدت با فشار فروش مواجه است و احتمالاً فقط یک خبر مثبت او را ازاین مرز به سلامت عبور خواهد داد .
فولاد چرا کج شده!
خبری که باعث شده فولاد این چنین موضع گیری کند می تواند چندین و چند بخش داشته باشد .طرح تحول، ثبات قیمت محصولات در بورس کالا و از همه مهم تر بحث افزایش سرمایه که گفته میشود برای آن شرایط برای عدم پرداخت سود فولاد صورت گرفته و شاید در حال حاضر برای سهم چندان منطقی نباشد اما گویا مبنا براین گذاشته شده که فولاد به یک افزایش سرمایه ۵۰% برسد . تا سود در این شرکت پیش خور شده باشد بی شک موضع سهام عدالت فروش حق تقدم ها خواهد بود این سهم و بازار را با تردید و چالش مواجه خواهد کرد .
در کنار این سهم امروز فخوز نیز در ۵۴۰۰ ایستاده بود و ملی مس هم با جوتردید به دنیای فلزات منفی بود که به نظر میرسد هر سه نفر فردا در مثبت ها باشند .
در گروه روی هم امروز اندکی جو مثبت وجود داشت که فردا شدت ان بیشتر خواهد شد .
در گروه مکمل یعنی سنگ آهن قانون جدید معادن کمی نگران کننده است اما به نظر میرسد که با قیمت خوردن فردای بیلت در بورس لندن شرایط برای رشد قیمت و حداقل بازگشت برخی از انها به مرزهای تعادل قبلی یعنی کچاد به ۵۰۰۰ و کگل به ۸۰۰۰ فراهم شود . معادن هم اگر فردا در محدوده منفی و زیر ۵۰۰۰ ریال قرارگیرد می تواند فرصت خوبی برای خرید باشد .
در رکود هم پر معامله است !
عدم اطلاع رسانی شفاف در مورد تعرفه ها عامل اصلی قرار گرفتن مخابرات در شرایط این چنینی بوده است که با رکود قیمتی مواجه شده که در رکود قیمتی هم با حجم معامله بالایی مواجه است . برخی براین عقیده اند که اگر اخابر یک باردیگر در قیمت های ۲۱۰۰ قرار گرفت فرصت خوبی برای خرید خواهد بود که این بار تعدیل در انتظار سهم است و خبر خوب بعدی خبر تاثیر مثبت افزایش تعرفه ها بر سود سهم است . سهمی که امروز با بیش از ۹ میلیون معامله با قیمت ۲۱۵ به کار خود پایان داد .
گروه پر حرف و حدیث!!
این روز ها بار دیگر توجه بازار به شرکت های گروه سرمایه گذاری جلب شده است که به نظر میرسد شرایط برای رشد قیمت برخی از آنها مانند غدیر و بانک ملی فراهم شده است . غدیر با خبر معامله عمده بهمن باز هم می تواندبا رشد قیمت مواجه شود که امروز دلیل رشد ان نیز از همین بابت بوده است . در این گروه وتوسم نیز با خبر رشد قیمت برخی از زیر مجموعه ها و احتمال برگشت ذخایر باتعدیل مثبت مواجه شده است . صف خرید این سهم امروز بارها عرضه شد و هنوز هم با صف مواجه است .
دراین گروه وصعنت نیز شرایط خاصی را تجربه می کند و به نظر میرسد فردا با جو مثبت بازار او هم مثبت باشد که البته خبرهای معامله ایران خودروست که اورا و جهت او را مشخص می کند .
بیمه در اوج !
این روز ها گروه بیمه در اوج قرار دارد . بیمه البرز بارها با عرضه مواجه شده اما باز هم با صف خرید پیش می رود که احتمالاً ۷۸۰۰ هدف بعدی او خواهد بود . در گروه بیمه دانا هفته آینده واردبازار خواهدشد که حرف و حدیث های بسیاری راردر خود دارد . در کنار این گروه بانکی ها نیز شرایط خاصی رادارندو مثبت و منفی انها شدت گرفته است . امروز در نماد های دولتی جو تا حدودی منفی بود اما در خصوصی ها پارسیان به قمیت زیر۲۷۵ تومان ر سید که باخبر فعلی به نظر میرسد اندکی سکوت و کاهشی خواهد بود . بانک سینا نیز در محدوده ۲۴۲ قار دارد که حمایت سهم ۲۴۰۰ و سقف فعلی قیمتی او ۲۵۵۰ ریال خواهد بود .
گروه تحلیل گری بتا سهم
مرداد۸۹